Tuesday, March 9, 2010

BENGKEL HEADCOUNT 2010

Pada 6 Mac 2010 (Sabtu) pihak sekolah SMK Silabukan telah mengadakan satu bengkel Headcount untuk memberi pendedahan kepada guru-guru bagaimana menyediakan Headcount bagi menganalisis pencapaian pelajar di dalam bidang akademik. Penceramah jemputan merupakan kawan lama penulis, En. Sabri Che Seman yang bertugas di SMK Tungku Lahad Datu. En. Sabri merupakan seorang guru Bahasa Melayu yang berpengalaman menanda kertas peperiksaan awam, guru ICT dan juga Guru Cemerlang bagi matapelajaran Bahasa Melayu. Bengkel Headcount ini bermula pada jam 7.30 pagi bermula dengan pengenalan kepada Headcount, instrumen yang berkaitan dengan headcount dan juga Sistem Analisis Peperiksaan (SAP).

Fokus utama bengkel ini adalah pada penggunaan SAP dan bagaimana ia berfungsi di dalam bidang pendidikan. Melalui bengkel ini En. Sabri telah berjaya memperkenalkan SAP kepada guru SMK Silabukan dan bagaimana ia mampu menyelesaikan tugas ketua panitia, guru matapelajaran dan guru kelas. Ia sebuah sistem yang kompleks tetapi mampu menyelesaikan banyak perkara dalam satu masa contohnya seperti menyediakan laporan headcount, analisis mengikut matapelajaran, analisis mengikut individu, analisis mengikut tingkatan, sijil keputusan peperiksaan dan sebagainya. Bagi saya ada beberapa aspek yang perlu ditekankan apabila menggunakan sistem ini iaitu:
1. Penyelaras sistem yang mahir akan selok belok sistem ini.
2. Pembangunan rangkaian yang melibatkan beberapa unit komputer untuk memudahkan guru matapelajaran memasukkan markah.
3. Laporan headcount dan analisis. Bolehkah setiap guru memperolehi salinan laporan analisis dari sistem ini atau guru perlu menyediakan analisis yang berasingan untuk disimpan di dalam fail meja guru matapelajaran masing-masing. Begitu juga dengan salinanan laporan analisis kepada setiausaha unit peperiksaan. Ini bermakna pihak sekolah perlu menyediakan bekalan kertas dan toner printer yang secukupnya untuk kerja-kerja dokumentasi dan sistem fail.

No comments:

Post a Comment